Blogg

Min erfarenhet av direkthandel/mlm/network marketing

Som ung småbarnsmamma med ständig ebb i plånboken blev jag erbjuden en affärsmöjlighet. Jag kunde sälja miljövänliga rengöringsmedel till hemmet, vitaminer och kosttillskott samt härliga hudvårdsprodukter hemifrån och tjäna pengar på det. Dessutom kunde jag erbjuda andra att göra samma sak och då kvalificera mig till olika bonusnivåer. Jag gillade produkterna och det lät jättekul, men det fanns en hake: startkostnaden på flera tusen. Man fick produkter för de pengarna så det var ju rätt riskfritt, men jag hade ju verkligen inga pengar. Otroligt nog fanns i min vänkrets ett par personer som verkligen tyckte att jag skulle göra detta, och de skänkte mig hela startkostnaden! Jag är dem evigt tacksam för detta, eftersom jag lärde mig så mycket under min (relativt korta) tid som fristående konsulent för just det företaget.

Det här var i mitten av nittiotalet i Finland, och MLM, eller som man numera oftast kallar det, Network Marketing-nätverksmarknadsföring, var otroligt hajpat och superpopulärt! Företagen dök upp på löpande band, mer och mindre seriösa, och mitt hemland Finland var det förlovade landet.

Det företag jag råkade hamna i var tack och lov ett av de mer seriösa, och jag skulle utan att blinka kunna rekommendera produkterna, de säljs fortfarande idag! Jag skriver råkade hamna i, för så var det verkligen. Det här var min första erfarenhet av direkthandel/MLM och jag gjorde som de flesta nybörjare: kastade mig rakt in i det utan att göra någon som helst research. Lärdom nr 1: Ta reda på fakta och titta på olika alternativ innan du bestämmer om detta är något för dig, och  VILKET varumärke du i så fall vill representera. Vad är företagets filosofi? Är produkten i fokus? Hur ser produktens pris/kvalitetförhållande ut? Hur ser marknads- eller kompensationsplanen ut (jämför flera olika företag mot varandra här).

Hur gick det då? Tja, varken bra eller dåligt. Jag hade ju som sagt fått startkostnaden som gåva av två otroligt snälla människor som också trodde på idén, så antagligen gick jag lite på plus, även om det är så länge sedan att jag inte riktigt minns. Jag var seriös, och skaffade mig också en del nöjda kunder och några teammedlemmar.

Men sedan kom dagen när vi flyttade tillbaka till våra hemtrakter, och jag insåg att företaget i fråga hade extremt dåligt rykte på vår nya hemort. Hade detta varit idag skulle jag antagligen ha fortsatt ändå om jag själv trodde på produkten och ansåg att marknadsplanen/kompensationsplanen gav mig de fördelar  (bonusar och andra förmåner) jag var ute efter, men då var jag ung och ömhudad, så jag slutade rätt snart. Lärdom nr 2: ett företag/varumärke i den här branschen är bara så bra som den representant kunden mött. Dåligt bemötande = dåligt företag i kundens ögon, och i värsta fall även dålig produkt.  Tror du så mycket på produkten/företaget att du är beredd att kämpa för den? Om inte, lägg din energi på något annat.

Där kunde min karriär inom direktförsäljning ha slutat, hade det inte varit för min mamma. När jag var liten flicka sålde hon Oriflame vid sidan om sitt ordinarie jobb. Jag tror inte att det någonsin gav några stora inkomster, men hon tyckte verkligen om att sälja, och de flesta kvinnor gillar smink. Nu hade hon, många år efter Oriflameperioden, hittat ett tyskt kosmetikaföretag och börjat sälja. Självklart tyckte hon att jag skulle haka på, vilket jag gjorde, mest som en rolig grej. En av fördelarna var att startkostnaden var väldigt låg den här gången, och produkterna var lättsålda. Man behöver vanligen inte övertala kvinnor att de faktiskt behöver mascara, de flesta vill ha det ändå. Nu sålde jag även in idéen till andra, och snart var vi ett tjugotal kvinnor i mitt team. Det var en rolig tid! Kompensationsplanen var okej, but not great, så jag lyckades under min tid i företaget inte riktigt ta mig dit jag ville. Hade jag stannat kvar hade det antagligen lyckats, men något störde mig.

Ett visst intryck måste jag dock ha gjort, för ett drygt år efter att jag lade ner den businessen blev jag uppringd av den finländska marknadschefen som frågade mig ordagrant: ”Maria, jag måste få fråga, vad hände med vår kärlek?” Humor hade han i alla fall?.

Vad som hände var, att något börjat gnaga mig: På en av de internutbildningar jag deltog i, berättade utbildaren att man inom företaget var öppna för att i framtiden ändra inriktning på produktsortimentet. Man ville i första hand hjälpa människor att tjäna pengar, och vilken produkt som blev redskapet för det, var visst mindre viktigt. Det kunde lika gärna vara kosmetika, som kosttillskott eller telefonabonnemang eller strumpbyxor (jag minns inte om det var exakt dessa förslag som gavs, men jag glömmer aldrig min dåliga magkänsla där jag satt på min stol i konferensrummet).

Vackert så. Det är absolut inget fel på vare sig att tjäna pengar, eller att hjälpa andra människor tjäna pengar. Men för mig är produkten VISST avgörande. Det här företagets produkter var helt okej, vissa av dem definitivt bättre än okej. Men skulle jag rekommendera dem idag? Nej. Jag har hittat bättre. Skulle jag rekommendera det första företagets produkter? Som jag redan nämnde -absolut! Lärdom nr 3: Välj en produkt du verkligen brinner för. Något du själv skulle vara beredd att betala fullt pris för om du inte sålde produkten.

Du som känner mig vet att jag fortfarande arbetar med direkthandel, som en av de nordiska ledarna för ett ytterst framgångsrikt företag. Jag väljer att inte nämna vare sig varumärket eller produkterna här och nu, eftersom min ambition med bloggen och facebooksidan är att inspirera ALLA som intresserar sig för direkthandel i dess olika former. Men kort efter att jag fattat beslutet att lägga ner business nummer 2, landade jag hos det varumärke jag nu representerat i över 18 år. Lärdom nr 4: Många framgångsrika direktsäljare har tidigare erfarenhet från andra företag i branschen. Man måste börja någonstans. Det är inte farligt att vare sig pröva på eller att lägga ner om man inte trivs.

Jag skrev i början att Finland var det förlovade landet. Vad menar jag med det? Jag tror mig veta att det finns fakta som stöder det jag nu säger, men jag väljer att berätta om mina egna iakttagelser: Under nittiotalet blev direkthandel och nätverksmarknadsföring för  första gången riktigt inne här i Norden, och inte minst i Finland. De människor som först bjöd in mig i branschen var varma, omtänksamma och hade en hög moral. Men med åren började jag se ett mönster: Företagen dök upp som svampar, och i spetsen för de stora multilevelorganisationerna verkade ofta samma skara kostymklädda, vältaliga herrar dyka upp. Just det, skrev jag inte nyss att de flesta prövar på några olika företag innan de hittar rätt? Det tycktes mig som att det faktiskt fanns människor i branschen som utnyttjade detta faktum till max. När de hittade en ny fantastisk affärsmöjlighet sålde de in den med aldrig sinande entusiasm till hela sitt kontaktnät från den  business de senast jobbat med. De byggde enorma nätverk under ett par-tre år, och sedan började de om från början igen med ett annat företag och en ny revolutionerande produkt. Helt crazy om du frågar mig. För dessa affärsmän, för det var oftast män jag stötte på, handlade det aldrig om produkten, BARA om möjligheten, och eftersom de var väldigt skickliga talare sålde de in olika möjligheter till samma nätverk av människor tre, fyra gånger om. Vilka tjänade pengar? Troligen inte så många andra än de själva. Lärdom nr 5: Om det är bråttom att gå med ”före alla andra” så är det en varningssignal. Kanske, bara kanske, är detta inte ett seriöst, långsiktigt företag.

Nu låter det kanske som att jag är liite, bara aningens, negativ, och ja -det är jag faktiskt. Det här sättet att kommunicera och arbeta drev mej till vansinne. Helt enkelt för att jag såg människor i min relativa närhet som hoppade på möjlighetståget, blev rejält brända, och sedan dess aldrig lyckats se att det är en enorm skillnad på det jag jobbar med, och det de var involverade i en gång i tiden.

Tack och lov tror jag inte att det går att göra riktigt likadant idag. Många av de här företagen är sedan länge begravda, en del av dem stoppades av myndigheter på grund av oegentligheter och strukturer liknande egyptiska byggnadsverk?. Och framför allt har människor i denna digitala värld blivit otroligt skeptiska, på gott och ont. Men mest gott i det här fallet tror jag, folk är lite mindre lättlurade idag. Hoppas jag åtminstone. Helt borta är tendenserna inte, och därför är det så oerhört viktigt för oss som arbetar med direkthandel att måna om våra kunder och allas vårt rykte. Rätt skött, och med seriösa, produktdrivna företag i ryggen, så är en fristående karriär inom direkthandel något jag kan rekommendera vem som helst som är villig att göra ett försök.

För några månader sedan fick jag tillfälle att besöka en kvällskurs för företagare här i Uppsala och föreläsa om direkthandel och om mitt sätt att arbeta. Här nedan kan du läsa den sammanfattande beskrivning om direkthandel som inledde min föreläsning. Fakta är hämtade från DirectSellingSweden.se samt olika systerorganisationers hemsidor.

Vad menar vi med direktförsäljning / direkthandel?

-Direktförsäljning/direkthandel initieras vid personliga möten utanför de traditionella försäljningsställena. Vi brukar säga att direktförsäljning/direkthandel är butikslös.

-En visning eller försäljning kan i princip ske var som helst; hos grannen, på arbetsplatsen eller på någon helt annan plats. Andra former är temakvällar, seminarier och telefonförsäljning. Fortfarande tas många kundkontakter genom hembesök (dörrknackning)(hemlarm bl a).

–Hempartyt är kanske den vanligaste och mest kända formen av direktförsäljning/direkthandel. Vid ett hemparty bjuder värden eller värdinnan hem vänner och bekanta som under informella former får titta, känna, klämma, dofta, smaka på och prova produkterna. Det hela sker under ledning av en utbildad direktsäljare.

De vanligaste produkterna i svensk direktförsäljning/direkthandel är kosttillskott/hälsopreparat, kosmetik, hushållsprodukter, kläder, finansiella tjänster, rengöringsprodukter, telefoni, heminredning, mat och böcker.

-Det finns över 120 000 direktsäljare i Sverige i drygt 35 olika företag och hela branschen omsatte uppskattningsvis mellan 2-3 miljarder 2017.

-Globalt: 100 miljoner människor sysselsatta, med uppskattningsvis 2000 miljarder kronor i omsättning.

-Direkthandeln sysselsätter mer än 10% av detaljhandelns personal i Sverige

-80% är kvinnor

-Räknar man in de arbetstillfällen direkthandeln skapar inom andra sektorer är 275000 människor i Sverige beroende av direkthandeln.

Av siffrorna ovan framgår tydligt att direkthandeln i högsta grad är en bransch att räkna med. Det är också en bransch i tillväxt. Säkra prognoser är svåra att göra, men tillväxtsiffror upp till 10 % för nästa treårsperiod har nämnts av vissa bedömare.

Branschens speciella struktur gör den också intressant på flera sätt:

Organisationer i nätverk ger framför allt sina säljare stor personlig frihet på ett sätt som få andra branscher kan. Aktiviteter i nätverk kan oftast bedrivas helt på säljarens egna villkor. Allt från hårt fokuserat arbete på mer än heltid till lättsam fritidsverksamhet förekommer. Franchiseformen, där man visserligen
bedriver egen verksamhet, men utifrån ett fixt och färdigt affärskoncept, gör också direkthandel attraktivt för många. Den är möjlig att bedriva såväl i glesbygd som i tätort. Direct Selling Sweden menar att vår bransch är värd att ta på allvar. ”Den har en roll att finna i en tid då människor i allt högre grad vill bestämma själva och  branschens livskraft visar tydligt att den har framtiden för sig”.